بازطراحی و بررسی نتایج المانهای بتنی پروژه راه آهن دورود خرم آباد
(مطالعه موردی: پایه پل کیلومتر ۵۶۰+۷۴ پروژه راه آهن دورود خرم آباد)
نویسنده: متحد جابر ,مهدیانی ادریس
منبع: بتن و زلزله – ۱۳۹۹ – دوره : ۲۳ – بیست و سومین همایش ملی سالیانه انجمن علمی بین المللی بتن آمریکا (ACI)- شاخه ایران و کنفرانس ملی بتن و زلزله – کد همایش: ۹۹۲۰۰-۵۱۰۷۸
چکیده: پلهای راهآهن نقش کلیدی در شبکه ریلی کشور دارند و معمولا طوری طراحی میشوند که تا صد سال بطور ایمن قابل استفاده باشند. در مواردی مشاهده میشود که به دلایل مختلفی از قبیل عوامل خارجی یا کیفیت و دقت پایین حین ساخت، پلها نیاز به مقاومسازی پیدا میکنند. در این مقاله به مبحث مقاومسازی پایه پلها با مطالعه موردی بر روی پل کیلومتر ۵۶۰+۷۴ راهآهن درود-خرم آباد که در حین بتن ریزی پایهی آن، مقاومت فشاری ثبت شده کمتر از حد انتظار در نقشهها بوده است، پرداخته شد. طی ارزیابیهای صورت گرفته مشخص شد که سازه دارای ضعف برشی میباشد. برای جبران آن روش استفاده از نوارهای cfrp که باعث افزایش ۲۷ درصدی مقاومت برشی و همچنین استفاده از غلاف فولادی بصورت تسمههای ۶ میلیمتری پیشنهاد شده است. استفاده از نوارهای cfrp در دوجه کناری پایه بعلت عدم آسیب رساندن به سازه موجود نسبت و سهولت اجرا نسبت به غلاف فولادی دارای ارجحیت میباشد.
کلیدواژه: پایه بتنی پل ,مقاومت فشاری بتن ,مقاوم سازی ,نیروی زلزله ,cfrp
آدرس: دانشگاه علم و صنعت ایران, دانشکده عمران, ایران, دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد, مهندسی عمران, ایران